Followers

Friday, June 10, 2016

RESEPI PUDING ROTI SEDAP

Hi semua.
Dah lama sangat rasanya saya tak menulis di blog nih. Sibuk sangat dengan kerja dan anak-anak. Dalam cuti bulan puasa nilah baru ada peluang nak jengah-jengah balik blog yang dah berhabuk nih.

Dah plan nak masak apa berbuka puasa arinih? 

Kalau ikutkan nak ke bazaar ramadhan, memang pening berpinar bijik mata tengok macam-macam makanan. Layan nafsu semua nak beli. Tapi harga sekarang nih fuh....nak konplen pun xleh buat apa dah. semua harga berganda-ganda naik. 

So arinih, saya nak share resepi puding roti simple yang saya dah modified sket sebab ketiadaan kismis. So belek-belek peti ais ada pulak coklat daim yang mahal tuh masih banyak. Kebetulan beli roti gardenia sebungkus tapi terlupa nak makan sampai dah nak expired. So untuk mengelakkan pembaziran, kita buat puding je ya.




Saya gunakan bahan-bahan yang paling mudah. 

Bahan bahan:

Roti Gardenia - saya tak buang kulit tepi. saya guna semua sekali.2 cawan susu segar1/2 cawan gula kaster1 sudu besar mentega1/4 sudu kecil garam2-3 biji telur - pukul ringan1 sudu kecil esen vanillaCoklat daim / kismis untuk hiasan atas dan penambah rasa

Cara paling mudah untuk buat:

1. Campur semua skali dalam mangkuk (susu segar, gula kaster, mentega, garam, telur dan esen vanilla). Pukul hingga sebati. 

2. Sapu loyang dengan mentega agar tidak melekat. Susun roti dalam loyang ikut suka. bagi tindih-tindih rapat-rapat sikit. Boleh juga kalau nak potong-potong ikut cube dan susun cantik-cantik. Ikut suka anda. 

3. Pastu tuang semua bahan yang dipukul tadi ke atas roti. Tenggelamkan roti supaya semua bahan tuh diserap elok. 

4. Potong-potong coklat daim dan susun / tabur atas roti ikut suka. Selalu orang guna kismis. Boleh juga ganti dengan coklat m&m dan blueberry kalau nak lagi sedap. 

5. Bakar dalam oven dengan suhu 180c selama 45 minit ke 1 jam. Sedia untuk dihidang.

Masa hidang tu tuang susu krimer cair untuk menambah selera. 
Selamat mencuba!



No comments: